söndag, september 30

Skuggorna I Spegeln!




Titel: Skuggorna i spegeln

Författare: Inger Edelfeldt

Förlag: Alfabeta

Handling: Arri (eller Arwen som hon egentligen heter) är sjutton år. Hennes bästavän och hon har precis bråkat något enormt och de kommer antagligen aldrig bli vänner igen. 
Hon är bara så trött på allt omkring henne. Hennes jobbiga mamma Moderkakan, den tysta pappan Vuxenbibliotekarien och hennes irriterande syster Sofiii Såpaklonen gör inte läget bättre. 
Arri är inte en helt vanlig tonåring, hon klär sig nämligen bara i svart, gärna sammet, men hon tillhör ingen av grupperna Emo eller Goth, hon gillar helt enkelt bara svart. Arri lyssnar på suggestiv musik, läser mycket fantasy och medeltids böcker, fotar och filosoferar väldigt mycket.
 När hon plötsligt genom hennes helt vanliga IKEA-spegel kommer  till Eidolon, en värld full av vampyrer blir hon inte direkt mer "normal". Hon är inte längre Arri utan Phalandra. En halvmänniska, hon måste utföra ett uppdrag som inte både räddar Eidolon utan även hennes egen värld. Men kommer hon lyckas? I skolan händer det också en mycket spännande sak. 
Oscar. Den svartklädda killen Arri i hemlighet älskar. Han börjar visa att han tycker om henne med. Men kommer det bli något mellan dem? Och hur ska hon göra med Eidolon när det inte räcker med att vända på alla speglar hon har för att hålla de borta?

Mina tankar om boken: Guuud vilken bra bok! Spännande och gripande till tusen! Jag älskar verkligen sättet Arri framställs på och hela idén är fantstisk! Jag älskar också att Arri tänker så mycket är är kritiskt till typ allt! Det bästa är hur hon beskriver Moderkakan och Vuxenbiblotikarien på sidan 40-41! Inger Edelfeldt är en otroligt duktig författare det är en sak som är säker! Det ända som är dåligt med boken är att Oscar inte har en så stor roll. Jovisst han och Arri är ju ihop men jag har hela tiden tänkt att han är den där onda saken i Eidolon, då hade det blivit lite mer dramatik... (och nej, jag avslöjar inte allt nu för det finns inga grunder att tro att det är han i hela boken, det är bara jag med min fantasi som tänker på sånt haha)

Betyg: En klar 10a!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar