måndag, november 12

Halvblod - En sådärbra bok där jag hatar huvudpersonen.



Titel: Halvblod

Författare: Sofie Trinh Johansson

Förlag: Mörkersdottir förlag

Serie: Första delen i en trilogi

Handling: Aveline är 22 år och sägs ha en hjärtsjukdom som gör att hon inte får anstränga hjärtat. Hon har inga vänner och i princip det ända hon gör är att hjälpa sin mamma i trädgården, jobba på samma hotell som hennes pappa då och då och att läsa. Hennes dröm är att bli författare men hon har aldrig lyckats avsluta en berättelse.
Aveline har alltid vetat att hon har varit adopterad men aldrig frågat vem hennes biologiska föräldrar är för hon vill inte göra sin mamma ledsen.
Hon hör ett telefonsamtal mellan hennes mamma och en okänd man som hon aldrig borde ha hört. Det konstiga är att hon även hör vad mannen säger...
Efter detta telefonsamtalet gör hon ett hemskt misstag, ett misstag som förändrar hennes liv. 

Mina tankar om boken: Jag tycker egentligen att denna boken är väldigt bra. Dock känns det som att det händer för mycket i den så det blir långtråkigt efter ett tag. Sen händer det för lite och då blir det också långtråkigt. Det växlar mellan att hända för mycket och för lite nästan hela tiden vilket gör att den är ganska jobbig att läsa... Jag gillar verkligen inte huvudpersonen, egentligen är hon helt okej men det jag hatar är att hon hela tiden tror att hon är svag, dålig, långsam osv... Det gör att man bara blir irriterad på henne, särskilt eftersom att författaren har gjort att hon är jättesnabb, jättebra på typ allt och ganska stark. Jag blir nästan arg när jag läser den för att jag stör mig helt enkelt så mycket på huvudpersonen! Billy älskar jag dock!
Alexander är en sån där karaktär jag inte vet riktigt om jag gillar eller inte... Han är för perfekt och det stör jag mig på, men jag tycker ändå så synd om honom! 
Jag älskar verkligen hur Sofie har jobbat med mördarmaskinerna Avelines systrar! Mina favoriter är tvillingarna, Eden och Freja.
Slutet på boken är jättebra och det höjer verkligen betyget, tyvärr får slutet mig inte att vilja läsa vidare eftersom att det känns som att nästa bok bara kommer bli en däppbok... Som i Twilight (minns inte vilken bok det var nu eftersom att det var mer än ett år sedan jag läste dem) när Edward lämnade Bella innan hon blev kompis med Jacob (Fan jag kanske inte skulle sagt det? Det kanske avslöjar lite... Aja, strunt samma haha) 
Och bara så ni vet som kommer den inte sluta som ni tror (även om jag var ganska säker på att den skulle sluta ungefär så...)

Betyg: 5



Detta blev en ganska lång recension... Även om det inte är en bok jag tyckte var jättebra så tycker jag att ni borde läsa den... Den är faktisk värd att läsa och en helt okej bok om man inte har något annat att läsa, Tror att jag kommer att läsa de andra delarna ändå för att få se hur det går för Aveline.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar