tisdag, januari 29

Mitt klimatkatastrofala liv - boken som var bra




Originaltitel: The Carbon Diaries 2015

Författare: Sagi Lloyd

Översättare: Lottie Eriksson

Förlag: Bonnier Carlsen

Sidor: 334

Serie: Det finns en fortsättning men den är inte översatt på svenska, den heter The Carbon Diaries 2017

Omslag: Jag tycker om det svenska omslaget mycket mer än originalets, man ser ju hur det spyrs ut koldioxid och det är ju det denna boken handlar om, vad som kommer hända om vi inte får stopp på klimatförstörelsen.

Handling: Laura Browns liv är helt uppochner. Storbritannien ska bli det första landet att pröva den nya ransoneringen och nu får de bara förbruka en viss mängd koldioxid per månad, hon måste tänka efter varje gång hon tar en dusch eller laddar mobilen. Hennes familj är inte i sitt bästa tillstånd heller och de flesta i London håller på att bli galna. Hennes pappa byter tex bort deras bil mot en skottkärra, en gris, några höns och frön. Hennes syster är kriminell och Lauras betyg sjunker. Tillråga på allt är hon kär. 

Mina tankar om boken: Jag älskar verkligen att denna boken finns, den visar ungefär vad som kommer hända om vi inte ser upp med hur vi förstör jorden. Dock tyckte jag att det var lite jobbigt att det var Lauras dagbok man läste, vissa dagar händer det jättemycket och andra skriver hon kanske en rad på, det gör att det blir ganska jobbigt att läsa. En bra grej är att det finns bilder lite här och där på olika saker, tex koldioxidkortet på sida 13. I stort sätt var boken bra, bara vissa små detaljer jag störde mig på. (som att nästan alla lärare är jättebesvikna på hennes prov, trots att vissa av dem faktiskt är ganska bra). Jag tycker att alla borde läsa den då den faktiskt har en viktigt berättelse, det är ju faktiskt ett problem med uppvärmningen av jorden och man får sig verkligen ett inblick i hur det är att inte alltid ha vatten i kranen eller elektricitet och det är ju inte bara föroreningarna vi utsätter jorden för som man börjar tänka på, utan också på att vissa människor i fattiga länder faktiskt inte har något av det här som vi inte tänker på eftersom att vi är så vana att ha det.

Betyg: Detta är svårt då jag tycker att den är viktig men inte riktigt gillar upplägget, den är kanske inte så bra som de böcker jag ger en 10 men jag tycker att Mitt klimatkatastrofiska liv ska ha en 7, minst...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar