söndag, januari 27

Vad mina vänner inte vet - boken som överträffade mina förväntingar




Originaltitel: What my mother doesn't know

Författare: Sonya Sones

Översättare: Ylva Stålmarck

Förlag: Bonnier Carlsen

Sidor: 265 fast det är ganska lite text på varje sida.

Serie: Det finns en del till i serien som heter Vad min flickvän inte vet.

Omslag: Jag tycker inte om omslaget särskilt mycket, om det inte hade varit för att det tillsammans med bok nummer två hade blivit en bild skulle jag verkligen inte gillat det, men eftersom att det är meningen att de ska "sitta ihop" så blir det ett plus.

Handling: Det är vinterlov och Sophie är ensam kvar i staden när alla hennes kompisar har åkt på semester, hon har inget att göra men står inte ut med att vara hemma så hon bestämmer sig för att åka på en egen semester, fast hemma i sin egen stad. Hon går och shoppar, går på konstmuseum mm. Hon träffar nörden "Murphy" som börjar prata med henne, hon vill egentligen inte prata med honom men hon upptäcker att det faktiskt har ganska mycket gemensamt...

Mina tankar om boken: Jag och min kompis såg denna och Vad min flickvän inte vet på biblioteket och tog ut dem bara för att läsa lite på baksidan, ingen av oss tycke att de verkade särskilt bra men bestämde oss ändå för att läsa dem, för skoj skull. Jag läste ut boken i morse och jag tycker faktiskt att den är ganska bra, handlingen är ganska klassisk, en tjej som har det ganska jobbigt hemma, det är lov och kompisarna åker iväg, hon blir ensam och träffar en nörd. Men samtidigt så händer det mycket som kanske inte brukar hända i  klassiska kärleks böcker. Tycker att den är skriven på ett ganska jobbigt sätt och ibland måste man stanna upp och tänka en stund för att förstå vad man just läste, ibland förstår man faktiskt inte ändå, och man får inte riktigt fäste om karaktärerna, man vet nästan ingenting om dem. Jag vet inte riktigt om den här boken verkligen var så bra men den överträffade i alla fall mina förväntningar. Det var nästan ett år sedan jag läste en klassisk kärleks bok och jag är inte riktigt van vid dem, jag menar de har ju egentligen inga riktigt handlingar… 
Men strunt samma. Vad mina vänner inte vet är en helt okej bok!

Betyg: 6 



2 kommentarer:

  1. Den här vill jag läsa. Jag läste Sonya Sones Stop pretending för en massa år sedan. Minns den fortfarande.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja läs den, den var ju som sagt helt okej och verkligen läsvärd!

      Radera