måndag, februari 11

Eldens hemlighet - värsta boken jag har läst




Författare: Henning Mankell


Sidor: 160

Serie: Eldens hemlighet är tydligen första delen i en trilogi…

Omslag: Omslaget är helt okej, ganska tråkig och ingen bok jag skulle välja själv, men det är inte fruktansvärt. Helt okej som sagt.

Handling: Sofia trampar på en mina som spränger bort hennes ben och dödar hennes syster Maria.  Sofia hamnar på sjukhus och måste lära sig gå på plastben osv.

Mina tankar om boken: Usch. Nej, inte "usch vad bra" utan bara usch. Den här boken är bara konstig, jobbig, förutsägbar och tråkig. Tvingades läsa den i skolan och jag tror inte att jag kommer klara att läsa de andra delarna om vi tvingas läsa dem också… Detta är en verklighetsbaserad bok, och jag tycker inte att verklighetsbaserade böcker är bra, om de inte är riktigt RIKTIGT sorgliga. Vilket denna absolut inte är. Man kan ju tycka att det borde vara sorgligt att Maria dör och Sofias ben försvinner men ärligt talat, jag grät inte ens och jag gråter nästan alltid till böcker. Det tråkigaste med den är att man redan från början vet att Maria kommer dö och allt det där, trots att det inte händer innan man har läst halva boken. Den första halvan är bara för att få lite bakgrundsstory vilket i och för sig är bra, men den andra halvan är bara för att tycka synd om Sofia. Visst boken är väl jättebra att läsa eftersom att man får veta hur fattigt det är i Afrika osv… Men om någon vill att man ska bry sig om det så borde man göra en bra bok, inte en sån här bok där man bara ska tycka synd om allt och alla som inte ens kan tänka, okej, jag vet inte hur människor i Afrika tänker och eftersom att många av dem inte går i skolan så tänker de väl inte på samma sätt som andra men ändå, ingen normal människa kan tänka som Sofia, hon liksom gör att man hatar boken ännu mer, jag visste att detta var en sann historia men flera gånger hoppades jag faktiskt att hon skulle dö i slutet av boken för att hon var så störig. 

Betyg: 2/10…




Förlåt om jag uttryckte mig lite… Oförståeligt? Men jag ville mest få ut min ilska över att den här boken skapades och jag har inte uppdaterat på länge så jaa… En fin liten recension.

1 kommentar: