måndag, mars 11

I begynnelsen var Bob. - boken som var rolig men jobbig




Orginaltitel: There is no dog

Författare: Meg Rosoff

Översättare: Molle Kanmert Sjölander

Förlag: X Publishing

Sidor: 284

Omslag: Jag tycker om detta omslaget, det är enkelt och det gör faktiskt att man vill läsa boken. 

Handling: Bob är Gud. Ja, i alla fall över den lilla planeten Tellus som ingen bryr sig så särskilt mycket om. Förutom att vara Gud, så är Bob också en tonårskille. En lat och bortskämd tonårskille som bara bryr sig om sig själv och till råga på allt blir kär hela tiden. Som tur är har han Mr. B vid sin sida som hjälper honom och faktiskt bryr sig lite om Jorden. Bob fick jobbet som Gud över Jorden när hans mamma vann ett parti poker och helt enkelt gav Jorden till Bob. Efter det så skapade Bob snabbt liv på jorden, det tog ju faktiskt bara sju dagar, och sen så struntade han bara i jorden och klätt den sköta sig själv. Inte konstigt att alla Jordens invånare är så hemska och misslyckade.

Mina tankar om boken: Jag tycker att boken är bra, men jag trodde att den skulle vara bättre. Jag trodde att det skulle vara mer humor i den och att jag skulle sitta och skratta, den är mer deprimerande än rolig. Okej, deprimerande kanske inte är rätt ord, men alla karaktärer i boken är så ledsna, eller sorgliga. Jag har läst några recensioner av den innan och de flesta har hatat Bob för att han inte bryr sig om sitt jobb som Gud men det gör inte jag, jag gillar faktiskt Bob trots att han nog är den sämsta Guden som finns. Men varför jag inte hatar honom är för att ingen har faktiskt sagt åt honom att han är en dålig Gud och måste bli bättre, alla bara antar att han förstår det. Men kom igen, han är en trög tonårskille som tror att han är bäst, varför skulle han tro att han var en dålig Gud om ingen berättade det? 
Hur som helst så är boken ganska jobbig att läsa eftersom att den ibland helt plötsligt hoppar till någon annan människa och då förstår man först ingenting, jag gillar idén men den kändes för "deprimerad" (kommer tyvärr inte på något bättre ord) och för, jag vet inte riktigt men det är något med den som bara gör den konstig och efter ungefär halva boken så orkar man nästan inte läsa mer, men slutet är faktiskt riktigt bra även om jag inte riktigt förstod allt.

Betyg: 8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar