torsdag, april 11

Glashuset - boken jag sträckläste



Titel: Glashuset

Originaltitel: Glasshouses

Författare: Rachel Caine

Översättare: Lena Karlin

Förlag: Fenix

Sidor: 312

Serie: Första delen i Vampyrerna i Morganville av än så länge 14 delar men nummer 15 kommer ut i november i år, endast 3 är översatta till svenska än så länge.

Omslag: Jag tycker verkligen inte om detta omslaget, Det är jättetråkigt men bara baksidan av någon tjej, antagligen Calrie, och återigen en fladdermus… 

Handling: Clarie Danvers är ett geni. Hon är 16, och ett halvt och har precis börjat på collage, hon är yngst och har toppbetyg i alla ämnen, egentligen skulle hon ha gått på Howard eller Yale eller något annat collage där alla smarta går men hennes föräldrar säger att hon måste gå, i alla fall första året på något som ligger närmre, och det närmsta är då i Morganville. Eftersom att hon är liten och smart blir hon mobbad av de värdigt brutala tjejerna i elevhemmet, men en dag går de för långt, de försöker nästan döda henne! Hon får nog och bestämmer sig för att bo någon annanstans, hon kommer till Glashuset där hon träffar de tre udda människorna, Eve, Shane och Michael som alla bor i Glashuset men samma dag får hon reda på att det finns värre saker än tjejerna i elevhemmet att oroa sig för i Morganville och att tjejerna faktiskt försökte döda henne… 

Mina tankar om boken: Jag tycker verkligen om boken, läste den när jag var i Gran Canaria över påsklovet men har inte hunnit recensera den än, det är verkligen en sådan bok man inte kan lägga ifrån sig och man vill bara ha mer, den är riktigt spännande och lite romantiskt, precis som det ska vara när det har med vampyrer att göra. Och, som tur är handlar detta inte om några Twiligt-vampyrer utan riktigt, blodtörstiga vampyrer! Slutet är väldigt överraskande och man blir helt paff. Jag kan nog faktiskt inte säga något dåligt om boken, förutom att den kunde varit längre haha, och att man inte får veta så mycket om karaktärerna men eftersom att det finns många fler böcker så antar jag att det kommer.

Betyg: 9


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar