onsdag, april 24

Trasig Soppa - boken som var okej



Titel: Trasig Soppa

Originaltitel: Broken Soup

Författare: Jenny Valentine

Översättare: Helena Ridberg

Förlag: Atrium 

Sidor: 252

Omslag: Jag avskyr omslaget, det är samma med Hitta Violet Park (som jag inte har läst men hört att den ska vara väldigt bra) omslaget ser helt äckligt ut som att någon har kladdat jättemycket på det. Som en dålig barbok. Omslaget gör verkligen att man inte vill läsa boken, fy. 

Handling: En kille kommer fram till Rowan och ger henne ett fotonegativ när hon är ute och handlar mat, det ä inte hennes men han står på sig och tillslut tar hon det, även fast det inte är hennes. Nästa dag kommer Bee fram till henne i skolan och frågar vad det är för något, Bee var tydligen också i affären. Bee skulle ha gått i Rowans brors klass, om han levde vill säga. Det är två år sedan han dog, Jack, sedan dess har inget varit som vanligt, mamma har stängt ute allt och nu pratar hon nästan aldrig och Rowan måste tvinga i henne mat, pappa har lämnat dem och nu måste Rowan ta hand om sin lillasyster.  Bee frågar om inte Rowan vill se efter vad som finns på negativet och Bee hjälper henne att framkalla det. På negativet finns en person Rowan känner mycket väl, en person hon kände. 
Jack.

Mina tankar om boken: Handlingen känns ganska uttjatad, någon har dött, en har stuckit och en annan går inte att prata med, huvudpersonen måste göra allt, bla bla bla. Men det här med fotonegativet gör det hela mycket bättre. Jag hade inte läst boken om den inte hade stått här hemma och skräpat, det är inte en sån bok som jag brukar läsa och tycka om, med familjeproblem och kärlek och sådant, men den var faktiskt bra. Jag antar att man tycker att den är bättre om man brukar läsa böcker som är helt verklighetstrogna, det är självklart kul med omväxling och det har jag fått nu. Haha nejmen den var bra,  helt okej och om man bara vill ha något att läsa i typ skolan utan att bry sig så mycket om så funkar den här perfekt. Man borde väl läsa den om man vill veta att saker kan bli bättre, man blir på bättre humör av den i alla fall! 

Betyg: 6


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar