fredag, februari 21

Bokrecension: Ful eller snygg?

Kom på att jag inte har recenserat första delen av den här serien här på bloggen, första boken heter Ful och är verkligen grymt bra så jag tycker ni ska gå och låna den på biblioteket och läsa ut den och sedan komma tillbaka hit.

Titel: Ful eller snygg?
Originaltitel: Pretties
Författare: Scott Westerfeld
Översättare: Lottie Eriksson
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 346
Åldersgrupp (enligt mig): 12+











Handling & Omdöme:
Spoilers för er som vill läsa första boken Ful!

Tally Youngblood har nu blivit snygg och lever livet i Snyggingstan med sina bästa vänner Shay och Peris. Tallys största problem är att komma med i krimgänget, samma gäng som hennes vänner, gänget som vill fortsätta med alla de tricks de gjorde som fulingar och hålla sig bubbliga.
Ledaren är den mystiske och snygge Zane som verkar vara bubbligare än alla andra.
En dag träffar Tally på någon från sitt förflutna, Croy från Smoke. Minnerna från innan operationen börjar komma tillbaka mer och mer och Tally får allt större problem att oroa sig för.

Det är otroligt svårt att beskriva boken utan att spola väldigt mycket, vilket jag till min besvikelse ser att många sidor där man kan köpa boken och andra bokbloggar har gjort och därför skrev jag en ganska vag handling, de flesta sakerna de spoilar händer i de första kapitlen men ändå.
Som tur var läste jag ingenting om boken innan jag började läsa den, tror inte ens att jag läste på baksidan.
Boken lever i alla fall upp till mina förväntningar, det var nästan tre år sedan jag läste första delen (wow tiden går så fort) och jag har förväxlat några grejer med andra dystopi-böcker jag har läst men jag kom ändå in i boken väldigt snabbt och alla händelser från första boken kom sakta tillbaka (nästan som för Tally haha).
Det är en väldigt bra översättning (som det oftast är), språket hackar aldrig och blir aldrig konstigt.
Handlingen för den här serien är så originell och det finns ett skäl till att Scott Westerfeld blev en av mina favoritförfattare efter att jag bara hade läst en bok av honom…
Den här boken är ännu bättre än den första och väldigt känslosam.

Betyg: 10

Ursäkta för en väldigt konstig och inte så bubblig recension, är väldigt trött och enda anledningen till att jag la ut recensionen idag är för att jag kände mig tvungen att uppdatera lite… 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar